lördag 13 oktober 2012

havets brus

Förra helgen tog vi tåget till Svarta havet och Batumi. Den här gången blev det dagtåg och det var en något mer angenäm upplevelse än nattåget. Vi lämnade Tbilisi kl. 8.00 och var framme i Batumi kl. 12.45. På tåget hann vi med frukt, lunch, godis, pysselböcker och en film. Jag jämförde vår resa med ett yngre par som satt några säten från oss. De läste, åt sin matsäck och sov sedan en stund. Peeter och jag servade, lekte, förklarade saker och gick fram och tillbaka i tågvagnen med Ingrid. Man sitter liksom inte bara stilla längre...

Väl framme i Batumi var det högsommarvärme. Tyvärr är vattnet i Batumi för förorenat för att låta barnen bada i, men de fick plaska upp till knäna. Hotellets utomhuspool hade stängt för säsongen, vilket var något irriterande när det var så varmt och skönt. Så något utomhusdopp blev det inte. Men det blev häng på stranden, promenader längs strandpromenaden, lek på olika lekplatser, delfinshow och kvällsbad i inomhuspoolen. För Ingrid var nog badet höjdpunkten. Hon kastar sig i både på grunt och djupt vatten.

Batumi är ingen underbar plats på jorden, men det var ändå en väldigt härlig förlängd helg vi hade. Bara ljudet av havets brus gör en lycklig.

Foton

1 kommentar:

  1. Hej!

    Jag hittade din blogg när jag letade lite efter information om georgien på svenska sidor. Utifrån det som jag har läst i dina poster verkade du inte vara så förtjust i ditt liv i georgien :/, vilket är synd. Men, det är kanske bara jag som har fått det intrycket. Så, Vad ni tyckte egentligen om Georgien? Om maten? Har ni haft kontakt med lokala befolkningen? Är georgierna gästvänliga? För det är ju de är kända för...
    Det som du har skrivit om Batumis stränder håller jag faktiskt med om. Många georgier badar inte självai batumi, utan gör det utanför Batumi. Har ni varit i sarpi eller kvariati? Det tar ungefär 20 min att åka med bil/buss till dessa stränder från batumi och Dar är vattnet rent. Sedan finns ju också Mtsvane Konstki med mycket mindre människor och vacker utsikt i bakgrunden. Man kan besöka den stranden från botaniska trädgården i Batumi. Här är bilderna på den: https://kakhasblog.wordpress.com/2014/09/01/ექსკლუზიური-პლიაჟი/ Blir valdig tacksam for ditt svar.

    Mvh, Sani

    SvaraRadera