fredag 17 september 2010

Hemlängtan

Idag sa Vilma att hon vill flytta hem till Sverige. Hon vill hellre gå på sitt gamla dagis där de pratar svenska. Vi ville att hon skulle gå till dagis idag trots att det är fredag och Einar skulle vara hemma. Anledningen var att Vilmas grupp skulle göra en utflykt till en park för att undersöka hösten. Efter viss övertalning och en del mutor fick vi henne att åka till dagis, men hon ville inte släppa mig och det slutade med att jag följde med på utflykten. Jag tror att hon tyckte det var ganska kul. När vi kom hem så sa hon att hon ville lära sig georgiska också. Så Olga försökte lära oss några ord, men jag vet inte hur mycket som fastnade... Det är ett svårt språk! Det enda jag hittills har lärt mig är "gatchere" som betyder stanna. Ett måste om man ska kunna åka själv på "marschutkan" (liten minibuss som plockar upp och stannar var man vill längs med linjen). Jag har faktiskt lärt mig ett ord till och det är "gamarjobat" som betyder hej.

Vi andra längtar inte hem! Efter en ganska sval och regnig vecka var det idag dryga 20 grader och sol. Jag åt en god grekisk sallad till lunch och gick sedan upp på takterassen och lapade sol medan Vilma satt i skuggan och ritade. Einar var ute en sväng med Olga. Sämre kan man ha det! Stackars Peeter har blivit sjuk. Hade hög feber natten till igår men mår bättre idag och trots sjukdom så tror jag inte att han heller längtar hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar