torsdag 27 juni 2013

Svaneti

Peeter och jag firade midsommarhelgen i Svaneti - utan barn. Det är en lång bilresa så vi startade redan torsdag eftermiddag och övernattade i Zugdidi på vägen. Det var första gången för mig i den delen av Georgien. Så även om vägen dit inte är fantastisk så var det en rolig upplevelse.

På midsommarafton tog vi oss vidare till Svaneti och huvudorten Mestia. Där åt vi lunch på ett enkelt kafé och som sig bör på midsommar kom en skur under lunchen så att vi fick flytta inomhus. Efter lunchen tog vi skidliften upp på berget. Det var otroligt vacker och vi hade utsikt över de mäktiga bergen åt alla väderstreck. Det gick snabbt att få ihop sju sorters blommor och mycket mer därtill. Vi hamnade på en trevlig stig och fick oss en oplanerad men mycket härlig promenad på bergskammen.

På lördagen gjorde vi en annan hike upp till en glaciär. Eftersom vi tog bilen en bit på vägen blev hiken kortare och mindre krävande än vi föreställde oss så vi började klättra upp på stenröset som täckte nedre delen av glaciären. Det var mindre kul. Stenblocken, som ibland var ganska stora, kom ibland i rörelse av vårt klättrande och det var ganska brant. Vi började fundera på vad vi riskerade att utlösa och hur viktigt det egentligen var att komma hela vägen fram till den "rena" glaciären. Så halvvägs upp åt vi vår lunch och klättrade sedan ner igen.

Vi bodde på ett enkelt litet guesthouse i Mestia där vi fick otroligt god mat. Bästa georgiska maten hittills om jag får säga mitt. Svenska som vi är flyttade vi ut middagen trots att det var lite kyligt på kvällen.

En riktigt lyckad midsommar även utan sill och nubbe. Förhoppningsvis kommer vi tillbaka till Svaneti en gång till innan vi lämnar Georgien. Då tar vi flyget och tar med oss barnen!