lördag 15 juni 2013

framgångar och motgångar

Insåg häromdagen att jag väldigt sällan skriver om mitt arbete. Den senaste tiden har jag haft både  framgångar och motgångar.

Den stora motgången var när jag härom veckan fick ett mail från ICF (International Coach Federation). När jag först såg mailet så tänkte jag - äntligen! Äntligen kan jag fira att jag fått min internationella coachcertifiering (ACC). Men tyvärr var det inte det budskapet mailet bringade. Istället stod det att jag hade kört på min examen (ett inspelat coachsamtal som jag skickat in för ca 7 månader sedan). Det var inte kvalitén på samtalet som var anledningen till att jag inte klarade examen, utan kvalitén på inspelningen. Jag blev så besviken, ledsen och arg. Jag hade själv lyssnat igenom inspelningen minst en gång innan jag skickade in den och även om jag kan erkänna att det inte var den bästa kvalitén, så hade jag kunnat höra varje ord som sas. Min första tanke var att ge upp. Jag klarar mig trots allt ganska bra utan en certifiering. Men jag har nu svalt min besvikelse och börjat om på nytt med att be mina klienter om lov att spela in samtal och därefter lyssna igenom dem. Lite jobbigt och tidskrävande och jag kommer att bidra med ytterligare en slant till ICF som vill ha mer pengar för en ny examinering. Men det är inte hela världen. Jag får fokusera på mina framgångar istället, som jag hjälper mina klienter att göra!

Det här året började lite segt och efter att ha skjutit på det länge och väl fick jag till slut ändan ur vagnen och samlade ihop ett antal organisationer och personer som jag skickade ut ett marknadsföringsmail till. Resultatet - sex nya individuella klienter och två organisationer, än så länge...  Det största uppdraget var en halvdags teamworkshop med en avdelning inom EU Delegationen här i Georgien. De var nöjda och vill eventuellt ha ett vidare samarbete under hösten. Roligt också är att jag har ett långsiktigt uppdrag med en lokal organisation som stödjer kvinnor, Women's Found in Georgia. Vi har redan haft två träffar tillsammans och planerar att ses minst tre gånger till. Något som känns extra kul är att tre av mina nya individuella klienter är georgier. Eftersom coaching inte är särskilt välkänt här så ser jag det som min uppgift att sprida budskapet om coachinges positiva verkan här och förhoppningsvis kunna vara med och bygga upp någonting som varar efter det att jag har lämnat landet.

Guidad tur på Chateau Mukhrani efter genomförd workshop med EU

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar