onsdag 1 december 2010

Följa John

Igår var jag och tittade på ett stall uppe vid en sjö utanför Tbilisi, Lissi Lake. Det var rent och fint, såg inte så många av hästarna, men enligt Laurie som har sin egen häst där är ridskolehästarna bra. Naturen och omgivningarna är fantastiskt vackra. Tyvärr låter de inte ridskoleelver rida ut, utan bara i ridhuset eller i manegen. Trist! Funderar ändå på att testa att bli ridskoleelev igen... Ska i alla fall ta med Vilma upp dit vid tillfälle så att hon får rida på den lilla, sura ponnyn som de hade.

Tog egen bil för att inte behöva vänta på Leslie medan hon red. Eftersom jag själv inte hittade dit var jag tvungen att följa hennes bil genom stan. Trafiken här är inte helt lätt i vanliga fall och att försöka följa någon var en riktig utmaning. De kör verkligen som galningar! Inte bara aggressivt, utan riktigt dåligt. Det verkar inte finnas några trafikregler, i alla fall inte några som någon följer. Blinkers används ytterst sällan. Tutan däremot används flitigt. Parkerar gör man lite var som helst, gärna mitt i gatan. Störst går först, värst är Mercor och Prados. De gör ofta en egen fil på mötande trafiks utrymme när det blir kö vid ett rödljus. Om det finns flera filer så är det ingen som håller sig till dem, alla gillar att ligga i mitten mellan två filer, gärna i vänster fil när de ska svänga höger och vice versa. För att inte tala om taxibilarna, som antingen kör jättesakta för att hitta kunder eller totalt galet när de har någon i bilen. Jag börjar vänja mig och anpassa mig. Risken är väl att jag anpassar mig för bra och blir av med körkortet när vi kommer hem...

Förra veckan träffade Peeter vice talmanen och hamnade på parlamentets hemsida.

2 kommentarer:

  1. Vad kul Kerstin att börja rida igen, och att Vilma kan få prova oxå. Du måste berätt hur det går.

    Låter halvt galet i trafiken och jag som kan tycka att folk kör som ärthjärnor här hemma..:)

    SvaraRadera
  2. Ja, du skulle bli tokig... Jag håller mig förvånansvärt lugn, men Vilma har lärt sig ett nytt ord i bilen: Idiot!

    SvaraRadera