lördag 14 maj 2011

klänning

Har bestämt mig för att sy upp en klänning. Ska på två bröllop i sommar då jag kommer att vara ganska tjock om magen och det är inte alltid helt lätt att hitta en fin klänning då. Engagerade Olgas dotter Elena som utbildar sig till designer och hon har hjälpt mig att hitta tyg, skräddare och rita klänningen till mig. Har varit ett par rundor till tygaffären och skräddaren och en hel del funderande på om det verkligen kommer att bli bra... Det hela började med att jag egentligen inte hittade något tyg som jag gillade, men bestämde mig ändå för att göra klänningen. Efter en helg av ånger kom jag fram till att det här ju inte alls var en klänning som jag ville ha - rosa chiffong jag? Fick alltså kalla fötter och hade egentligen bestämt mig för att strunta i allt när Elena och jag ändå åkte till en annan tygaffär för att se om det kanske fanns något tyg som jag skulle gilla. Hittade ett fantastiskt vackert tyg som jag föll för direkt. När jag stod och höll i det kom affärsbiträdet fram till mig, sa något på georgiska och tog det ifrån mig. Visade sig att någon redan hade "reserverat" det och hon hade just kommit för att betala. Hm? Hittade i alla fall ett annat tyg som jag gillade och bestämde mig för att säga GO till projektet igen. Sedan har det varit jakt efter blixtlås, foder och band i rätt längd, färg, modell, material och bredd. Allt detta har tagit ganska mycket tid och om jag själv skulle debitera den tiden skulle den här klänningen bli riktigt dyr! Var och provade för första gången igår och det kändes inte 100% bra. Såg ganska säckigt ut. Jag var där utan "tolk" och skräddaren kan bara några ord engelska, så jag hoppas verkligen hon förstod vad jag ville ändra. På tisdag ska jag dit och prova igen... Ungefär så här är det i alla fall tänkt att den ska se ut:

1 kommentar:

  1. Den ser jättefin ut och den kommer kännas bra sen efter allt besvär att få till den.

    SvaraRadera