söndag 15 maj 2011

tråkiga nyheter

I torsdags ringde min fd chef från St Jude Medical och meddelade mig att stora delar av företagets verksamhet i Sverige ska läggas ner. All tillverkning flyttar utomlands, 500 tjänster varslas och kvar blir ca 150 tjänstemän inom forskning, utveckling och stödfunktioner. Nyheten visades på ABC-nyheterna i fredags. Även om jag själv inte påverkas så är det en sorglig nyhet. Företaget är mycket välfungerande och många kompetenta medarbetare kommer att förlora sina jobb. I och för sig inte helt oväntat, det är inte många företag i Sverige som bedriver den typen av arbetskraftskrävande tillverkning som St Jude gör. Jag lider självklart lite extra med mina närmaste kollegor på HR som kommer att få ta ett stort ansvar i processen och möta många ledsna kollegor samtidigt som de själva riskerar uppsägning. Tråkigt helt enkelt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar