söndag 4 november 2012

Emil och Catrine

Vi har haft besök! Emil tog med sig mamma Catrine hit, men lämnade pappa, brorsan och syrran hemma. I sex dagar hade vi det stora nöjet att få visa dem vårt Georgien och vi hann med en hel del på den korta tiden. Första dagen tog vi oss med marshrutka ner till Gamla Stan där vi besökte klocktornet, glasbron och lekparken, åkte linbana upp till fortet och promenerade sedan ner och och tog skydd för regnet på en georgisk restaurang. En glass hann också vi med innan vi tog oss hem igen.

Dagen därpå var det utflykt med övernattning på schemat för mammor och 6-åringar. Vi lämnade Einar på dagis och åkte sedan vidare mot Kazbegi. Det blev en ganska lång bilresa med många stopp, men väl framme tog vi oss upp till kyrkan Tsminda Sameba (2070 m) och ännu en bit upp på berget till fots. Den mäktiga Kazbek-toppen (5033 m) dolde sig i molnen, men utsikten var ändå fantastisk. Tillbringade kvällen och natten på hotell Rooms, troligen Georgiens trevligaste hotell. Nästa dag satte vi upp på häst och red uppför berget på andra sidan dalen. Återigen fantastiska vyer och en precis lagom ridtur för de små. Bilresan hem gick smidigare och vi stannade bara för att köpa georgiska fårskinnsmössor.

Lördag morgon hällregn och en välbehövlig förmiddag hemma. Sedan tog vi oss till Mtatsminda, några gick till fots och andra åkte bil. Tyvärr var det mesta stängt pga förmiddagens regn men vi åkte pariserhjul och några barnkaruseller som var öppna. På söndagen var det dags för utflykt igen. Den här gången fick alla utom Ingrid följa med. Vi åkte till Uplistsikhe och klättrade runt i den gamla grottstaden. Hjärtat i halsgropen ett antal gånger när Einar försökte klättra på samma ställen som Emil och hänga på i hans tempo. Sista dagen gjorde vi ett besök i Vilmas skola och gick sedan en sväng på stan, men besök i lekpark och några affärer.

Ett superbesök, tycker i alla fall vi!

Den finns en hel del bilder - här är de bästa!