söndag 18 november 2012

stanna eller åka hem?

Nu har vi fått frågan och måste bestämma oss för om vi ska förlänga vårt kontrakt ytterligare ett år eller om vi ska flytta hem i sommar. Här är min beslutslista.

För att stanna:
  •  Sovmornar, behöver aldrig kliva upp kl. 6 för att åka pendel till jobbet i arla morgonstund
  • ...och vardagsmornar utan stress
  • Så mycket vi inte har sett än... Blir svårt att hinna med allt innan sommaren.
  • Mycket tid med barnen
  • Hjälp i vardagen – när strök jag ett plagg senast?
  • Ytterligare en varm och solig höst i Tbilisi
  • Möjligheten att få mitt företag att växa och jobba med saker som jag inte ens skulle kommit på tanken att göra hemma.
  • Göra förmiddagshikes på Tbilisis kullar till en vana. 5 min från vårt hus har jag möjlighet att promenera rakt upp för berget, få utsikt över hela stan och om vädret är klart se ända till Kazbegi
  • Passa på att bygga ut huset på distans (om det nu verkligen är möjligt?)
  • Åker vi hem så åker vi hem. Att bo här kommer inte tillbaka...
För att åka hem:
  • Ett mer jämställt förhållande. Min 50-talsman får bli 2000-talsman igen och vara med och ta ansvar för barn och hem.
  • Färre jobbresor för Peeter? Har varit ganska mycket ensam den här hösten – tufft...
  • Cykla, åka skridskor, gå ut i naturen.
  • Möjligheten för barnen att leka i trädgården och med kompisar på gatan
  • Kunna planera en middag utan att behöva tänka på vad som finns i affären
  • Ett riktigt jobb
  • Familj och vänner
  • Mindre tid i bil, kan gå till och från skola och dagis
  • Ren luft – hur påverkas eg. barnen av luftföroreningarna här?
  • Vänner här kommer att flytta härifrån under året

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar