måndag 30 januari 2012

the Help

Har läst ut min första bok sedan Ingrid föddes, the Help av Kathryn Stockett (heter Niceville på svenska). Det är så otroligt härligt att lägga sig tillrätta och läsa en bra bok. Vet inte varför det tog så lång tid att komma igång igen. Jag antar att det beror på att ögonen slagit igen så fort jag lagt mig ner för at vila. En del kan ju läsa när de ammar, men Ingrid är en speed-ätare och är klar på 5 minuter så där finns ingen tid att hämta. Men nu har jag i alla fall kommit igång och kommer inte att sluta. Läsandet påminde mig om mina pendlarresor från Stuvsta till Barkarby, då jag ibland nästan önskade att jobbet skulle legat i Bålsta. Var helt enkelt inte redo att lägga ifrån mig boken när jag var framme. Saknar inte pendligen, men jag fick i alla fall läsa!

Det var lite extra intressant att läsa denna bok då den handlar om svarta hembiträden i den amerikanska 60-tals södern. Långt ifrån relationen mellan mig och Olga, men sätter ändå igång tankarna på vad det innebär att vara arbetsgivare till en hemhjälp, eller "household manager" som det står i Olgas kontrakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar