tisdag 26 oktober 2010

Datorer, datorer

Nu har jag ägnat två hela dagar till att fixa med datorer. Ja, inte riktigt hela arbetsdagar kanske, men i stort sett all egen tid hemma i allafall. Igår var Dato här och hjälpte oss att installera den nyinköpta trådlösa routern. Det gick finemang (men även han kliade sitt hår ibland). Det är så enkelt när man inte behöver förstå datorn själv... Han såg också till att jag kom ut på internet från min jobbdator. Uppkopplingen via VPN till SJM:s server ville dock inte samarbeta.

Idag började jag dagen med att ringa till Service Desk på jobbet. Och efter att ha försökt några olika varianter så var jag inne i outlook, intranät och bland jobbdokumenten. Tack Emelie! Med ångan uppe så gav jag mig på att försöka installera vår skrivare också. Det hade Dato gått bet på under gårdagen och varför jag trodde att jag skulle lyckas vet jag inte. Var mindre framgångsrik även jag och gav tillslut upp. Efter en sväng till parken med barnen nu på eftermiddagen tänkte jag att jag skulle göra ett sista försök. Och helt plötsligt fungerade det, utan att jag gjorde någonting egentligen. Jag vet i allafall inte vad jag gjorde som var rätt.

Datorer, datorer - jag blir aldrig klok på dem. Jag är glad att jag valt att jobba med människor som alltid är okomplicerade och förutsägbara...

2 kommentarer:

  1. Grattis till ert trådlösa internet! Vi har köpt två routers, men fortfarande har vi en nätverkssladd från datorn till väggen.....

    SvaraRadera
  2. Haha...Kerstin det där sista stycket är ju bara oslagbart!!

    SvaraRadera