fredag 1 oktober 2010

Månadsbokslut

Nu har vi varit här en månad. Känns både kortare och längre... Tiden har gått fort, men samtidigt känner jag mig redan som hemma. Vi har ett hus, vi har fått våra saker och kommit ganska mycket i ordning, barnen är inskolade på dagis, Peeter har kommit in i sitt jobb och har fullt upp och vi har köpt en bil (igår)!

Barnen börjar lära sig engelska. Vilma har lärt sig alfabetet, färger och kan räkna ganska bra. Hon har även snappat upp en hel del ord och fraser. Einar kan räkna till 5 och säga enklare fraser som hej då, vi ses imorgon, tack så mycket. Vi försöker också lära oss lite georgiska, men det är svårt och jag har inga högre ambitioner. Men 5 nya ord har vi börjat sätta upp på kylskåpet varje vecka.

Georgien har vi inte sett så mycket av än... Inte heller Tbilisi, vi har mest rört oss mellan hemmet och dagis (och Peeters jobb som ligger precis bredvid). Men vi har i alla fall besökt två olika parker, Vera och Vake, varit i gamla stan och jag har gjort en utflykt med Olga till den stora grönsaksmarknaden. Idag har jag varit med barnen på "teddie bears picnic" med dagis vid stadens etnografiska museeum (en park med gamla hus från olika delar av landet). Så det finns massor mer för oss att upptäcka - spännande!

Människorna vi träffat har varit jättetrevliga! Olga är fantastisk, både med barnen, som hemhjälp, allt i allo-fixare och också trevlig att samtala med. Peeter kollegor och de mammor som jag träffat via dagis har alla varit väldigt trevliga och hjälpsamma. Det har verkligen gjort det enkelt att komma in i livet här!

Jag tror vi kommer trivas!

Några av barnen och fröknarna på dagis.

1 kommentar:

  1. Det låter verkligen som ni har det bra och kommer kunna trivas. Tänk vad barnen lär sig snabbt och okomplicerat. Förstår att du är nöjd med Olga, det verkar vara en kanontjej.
    Ha det så bra men saknar dig hos oss!!!

    SvaraRadera