torsdag 3 februari 2011

simskola

Igår skulle Vilma börja på simskola. Vi var där i måndags för att titta. Jag kände direkt att det här nog inte är riktigt vad jag hade tänkt mig. En stor och en liten bassäng, barn i olika åldrar som simmar fram och tillbaka och en lärare som står och skriker på dem på georgiska och bristfällig engelska. Hörde henne inte yttra ett positivt eller berömmande ord på 45 minuter. Frågade Vilma och hon tyckte att det verkade roligt och svaret var JA! Tycker du fröken verkar snäll? JA! Hmm?? Vill du börja här? JAA! OK, ska vi börja nästa vecka? Nej, den här veckan! OK, då gör vi väl det.

Så igår åkte vi dit igen. Vilma glad och uppspelt, men blev jätteledsen när jag berättade att jag inte hittat hennes simglasögon. Simläraren hade ju sagt att hon skulle ha det med sig (liksom badmössa och badtofflor). Efter det brytet var jag på väg att backa ur, men Vilma bestämde sig för att hon ville gå även utan simglasögon. Väl där fick jag frågan om vilka dagar vi skulle gå. Onsdagar sa jag då (eftersom hon sagt att det var då det var små barn där). Man kan inte gå bara en gång i veckan fick jag till svar. Eh, en gång i veckan räcker för oss. Men då kommer hon ju inte "avancera"... Jag var på väg att backa ur igen, men Vilma stod på sig. Hon ville gå på simskola, två dagar i veckan. Vi betalade, gick och bytte om och jag följde med Vilma ut till bassängen. Då fick jag veta att jag inte fick vara med henne där inne. Kan förstå att de inte vill ha föräldrar hängande i simhallen varje gång, men första gången på simskola för en 4-åring måste jag ju få vara med tills jag vet att hon är OK. Så jag ignorerade och stannade kvar. Vilma hoppade i, men gjorde det tydligen på fel sätt och fick en tillrättavisning. Sedan gick hon nyfiket framåt i poolen, men också det var fel enligt läraren. Hon ville ha Vilma att ta tag i stången längs med kanten och göra något, men då brast det för Vilma och nu var det Vilma som backade ur. Hon ville inte längre... Upp ur poolen, byta om igen, pengarna tillbaka och en tjej som nog inte vill börja på simskola längre.

Nästa vecka ska vi prova gymnastik istället!

2 kommentarer:

  1. Men vad trist och tråkig inställning och attityd...de är ju bara barn. Stackars Vilma, hoppas gympa blir bättre

    SvaraRadera
  2. hoppas det går betre. när jag gick på simskola så tykte jag att det var gätte kul.
    // Vilmas kusin kajsa

    SvaraRadera