tisdag 22 februari 2011

sovjetnostalgi

Det är inte så mycket som påminner om att Georgien en gång inte allt för länge sedan tillhörde det stora imperiet Sovjetunionen. Men det finns några saker som verkligen får en att tänka på Sovjet.

Gympahallen, skridskobanan och simläraren till exempel. Skridskobanan är sliten, ståtoa som luktar sunk, superduktiga småtjejer med skrikande, stenhårda personliga tränare och bara det faktum att det är en konståkningsbana som är bara för konståkning, och ingenting annat, känns väldigt mycket Sovjet.

I vissa affärer får jag en känsla av att Lenin fortfarande har inflytande. Kundservice vet man inte vad det är, de förföljer mig med en halvmeters avstånd och köpt är köpt och betalat är betalat. Även om de tagit ett annat pris än på prislappen så finns ingen möjlighet att få pengarna tillbaka. Jag vet egentligen inte om det här är ett arv från Sovjet-tiden (jag har ju aldrig varit i Sovjet så hur kan jag uttala mig), men jag får ändå en öststatskänsla...

Sovjetbyggnader! De är inte så många här i Tbilisi, men de finns! Här är en länk till ett urval foton från en bok med byggnader från forna Sovjetunionen där Georgien representeras på två bilder. De är bara underbara! Tror att vi ska beställa boken...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar